Gangsterské drama
Kmotr, natočené podle stejnojmenného
bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového
Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské
rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando),
se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach
organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických,
rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny,
jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a
zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl
poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z
jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho
italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé
předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný
popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie,
začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované
zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na
němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní
ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik
hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných
soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu.
Snímek získal tři
Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít).
Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených
státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa,
kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač
Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení
hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela.
Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho
dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední
filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského
patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě
větší odpor dávalo najevo vůči
Al Pacinovi,
jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s
oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se
stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova
syna, prchlivého Sonnyho (
James Caan), jeho slabošského bratra Freda (
John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (
Robert Duvall).
Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo
známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám
(např.
Richard Castellano jako Clemenza nebo
Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza
Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra
Talia Shireová.
Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly
trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova
synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým
vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo
upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné
firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem
zemřelého otce
|
(Officiálny text distribútora)
|
|
|
0 komentárov:
Zverejnenie komentára